Závodnice, závodníci,

předem bych Vám rád popřál mnoho úspěchů v roce 2022. Samozřejmě to platí jak na trati, tak mimo ni. Také se omlouvám za pozdní zápis. Práce je hodně, času málo a když už se ten čas najde, tak na horách je popravdě lépe než u Wordu a Excelu. 😉


Na první letošní závod jsme se sešli v Teplicích v neděli 23.ledna. Tedy někteří z nás se sešli v Teplicích již v sobotu a opět se nám povedlo „zavřít“ místní Metropoli. Samozřejmě až po patřičném tréninku. Na samotný závod bylo původně přihlášeno 20 jezdců, ale nakonec se nás sešlo jen 19. Jak asi víte, 19 je prvočíslo, takže nebylo možné vytvořit stejně početné skupiny. Původní plán na 2 skupiny nám bohužel pokazil stav motokár. Zimní sezona se na nich podepsala, takže některé přestávaly brzdit, některé ztrácely olej. Bylo nutné se tedy rozdělit do 3 skupin a doufat, že neodejdou další káry. Kdyby odešla jedna, měli jsme náhradní trochu horší. Kdyby odešla další, už zbývala jen kára znatelně horší kvality.


Skupina A – modrá Původně měla být tahle skupina zajímavá hlavně díky souboji Dominika s Tomášem Martanem, jenže nás potkalo milé překvapení – přihlásil se několikanásobný vítěz šampionátu GoKartOpen Patrik Melichar, který jako „nováček“ bez indexu začal míchat skupinou. Dominik sice skupinu vyhrál, ačkoliv mu hned v první rozjížďce upadlo při průjezdu cílem kolo. A to také znamenalo, že další rozjížďky už pojedeme s horší náhradní károu. Dominik s Patrikem tak postupovali do finále A. Tomáš Martan sice první jízdu vyhrál, jenže pak neměl štěstí na káry – 1,6 i 7 nepatřily mezi silné a Tomáš se trápil a přetahoval se pouze s Lukášem Rampou a Radkem Líbalem o lepší místo ve skupině. Na Lukáš to stačilo, na Radka nikoliv. Všichni tři se ale dostali do finále B. Do C se pak kvalifikovali Standa Zuth a Lukáš Spousta.


Skupina B – červená Tato skupina měla 3 favority – Milana, Jardu a Adama. Jenže Milanovi se nedařilo. Za prvé měl slabší kombinaci kár jako Tomáš Martan a za druhé dělal chyby, které ho stály pozice. Toho využil Adam s Jardou, kdy každý z nich dvakrát vyhrál a v tomto pořadí se tak kvalifikovali na přední místa finále A. Jarda už v tu chvíli ale tušil, že když mu při jedné z rozjížděk dýchá na záda Adam s pomalejší sedmičkou, ačkoliv on jede s rychlou pětkou, něco tu nehraje. Dlouho to vypadalo, že Luděk se Zdeňkem Strakošem využijí Milanova zaváhání, oba se dostali i na třetí místo v rozjížďkách, ale oba se kvalifikovali jen do finále C. Milan tedy uhájil alespoň to béčko. 


Skupina C – zelená Tahle skupina byla velkou neznámou. Veterán Béďa, Lukáš Ježek se zkušenostmi z MČR v Honda 390, vicemistryně Eliška a pečlivě trénující Tomáš Havlík. Byly zde znát zkušenosti jezdců, kteří už mají odjeto několik šampionátů. Tomáš byl sice v některých jízdách rychlejší než Eliška, jenže jokera nezvolil ve správný okamžik a pak nemohl předjet. V jeden okamžik dokonce tak moc chtěl předjíždět, že málem přijel oknem až do prostor restaurace. Okruhy s Jokerem jsou nejen o rychlosti, ale i o taktice. Eliška nakonec skupinu vyhrála těsně před Béďou a oba šli do finále A. Lukáš s Tomášem pak do B a pro Jirku Snopka s Kubou Kolářem muselo zbýt C.Finálové jízdy se jely stylem, že nejrychlejší z finále C a B měl šanci postoupit do vyššího finále. 


Finále C A hned toho využil Luděk. Ten sice s opravdu pomalou šestkou zajel nejprve až 4. místo, jenže na druhou jízdu dostal dvojku a všem ukázal záda. Zdeňkovi Strakošovi utekl postup do vyššího finále pouze kvůli horšímu výsledku ze základních skupin. Milým překvapením byla první jízda Jirky Snopka, kdy neměl víceméně konkurenci a zdramatizoval tak finále C. 


Finále B V první jízdě to zpočátku vypadalo na naprosto suverénní vítězství Tomáše Martana. Jenže postupem času se k němu začal přibližovat Milan Blažek, který ho i následně předjel. Až to vypadalo, že Tomášovi snad přestala jet kára, jak rychle ho dokázal Milan stahovat. Druhou jízdu zdramatizoval Radek Líbal, který s pětkou doslova letěl, vyhrál a zabojoval o lepší finále. Jenže to už bylo pozdě. V první jízdě mu los nepřál, pomalá šestka ho do finále A nemohla posunout. Tomáš tak dojel sice až druhý, ale i to mu stačilo na postup. Milana stál finále A souboj s Lukášem Ježkem, na kterého sice útočil, ale nemohl se přes něj dostat.


Finále A Nejrychlejší finále víceméně odpovídalo aktuální tabulce celého šampionátu. Jen Patrik zastoupil Radka. ,,Bad boy“ tohoto finále a zejména první jízdy byl Tomáš Martan. Nejprve osekával téměř 2 kola Jardův zadní nárazník, následně měl kontakt s Patrikem. Incident s Jardou skončil jen slovní dohrou, incident s Patrikem skončil uznaným protestem. Béďa se šestkou a Eliška s trojkou se postupně propadli pořadím až na chvost. Jarda se ve finále trápil, a i se slušně jedoucí károu nebyl nejprve schopný za sebou udržet Tomáše a tento souboj ho následně stál i cenné sekundy v souboji s Patrikem, který ho tak předjel pomocí jokera. Jízdu dlouho vedl Adam, jenže Dominik jel takticky výborně a pomocí jokera si zajistil čistou trať a Adama tak předjel. Druhá jízda byla o poznání klidnější. Tomáš se šestkou jel na chvostu, Jarda se pokoušel opět bojovat virtuální souboj s Patrikem, ale ten mu vjel zas těsně před nos a tím boj skončil. Kvůli horšímu nejlepšímu umístění bral Jarda 7. místo za 6. Tomášem Martanem a 5. Béďou Málkem. Elišku její třetí místo ve druhé jízdě dostalo až na bramborovou medaili. Patrik byl za dobře zvládnuté jokery odměněn třetím místem. Jelikož ve druhé jízdě Adam nedal nikomu šanci, bral svoje první vítězství v sérii GoKartOpen. O to více si ho asi bude cenit, když porazil svého „učitele“ Dominika.


Celkové pořadí & vzestupy a pády Tomáš Martan sice stále vede šampionát, Dominik už na něj ztrácí pouze 18 bodů. Stejně tak se nám zdramatizoval souboj o třetí místo. Adam se vítězstvím dostal před Radka a na aktuálně třetího Béďu ztrácí jen 8 bodů. Tři borci jsou v rozmezí 11 bodů. Naopak Jarda svým 7. místem začíná ztrácet naděje na bednu. Jeho cíl je 5. místo, které aktuálně drží Radek s náskokem 13 bodů. Naopak se na něj začíná tlačit Eliška, která bude mít navíc silný zejména závěr sezony v Hořovicích. Eliška přeskočila Luďka a na Jardu ztrácí jen 9 bodů. Luděk využil další absence Lea, poskočil na 8. místo a vypadá to, že TOP10 by ho letos neměla minout. Ale kluci to budou mít těžké. Na TOP10 se začíná postupně tlačit Tomáš Havlík a Lukáš Ježek. Zejména Lukáš míří raketově vzhůru a je naším skokanem měsíce.


Přikládám také statistiky, kde jsou jednotlivé časy motokár. Je zde patrné, že tentokrát nebyly stroje vyrovnané. Rozdíly byly sekundu i více. Zajímavé také bylo, že některé káry různě měnily svůj výkon. Kára č.1 byla například v základních skupinách doslova mdlá, na volnoběh se téměř dusila, nešla za plynem. Ve finále měla volnoběh o oktávu výše a každému, kdo ji dostal, doslova letěla jako střela. Doufejme, že na příští sezonu budou stroje opět vyrovnanější, aby o výsledcích rozhodoval především náš um, nikoliv kvalita strojů.


Na příštím závodě se potkáme v Plzni už v neděli 20. února. Pojedeme tam protisměr. Protisměr jsme dle mého na nové trati ještě nejeli, tak bude třeba opět trénovat. Nevím, zda pojedeme prodlouženou verzi včetně zadního vracáku, ale to nám určitě brzy sdělí Luděk. 


Mé závodní srdíčko by tuto variantu chtělo vyzkoušet, moje zdravotní pojišťovna má určitě jiný názor. Všichni známe situace, kdy přestane například kára brzdit, nebo jí upadne kolo. V Plzni jsou káry na jiné úrovni než jinde, stát by se to tedy nemělo, ale hrozně rád jsem vás teď trochu vystrašil. 😉

Tak v Plzni apexům zdar!

Jarda